Lecția dată americanilor de chinezi: Industria auto nu a fost niciodată mai disputată ca acum

de: Andrei Tilimpea
27 09. 2023

Prognoza S&P Global Mobility sugerează că China va furniza atât sisteme de asistență a șoferului, cât și robotaxis mai rapid decât în alte regiuni.

China este pregătită să devină lider global în tehnologia de conducere automată.

Acesta este concluzia unei noi prognoze de piață emisă luni de S&P Global Mobility. Firma de consultanță se așteaptă ca China să atragă mai mult volum de vânzări decât orice altă regiune până în 2035, atât pe piețele avansate de asistență la șofer, cât și pe piața completă a robotaxiilor.

„Am văzut atât de multă activitate din partea producătorilor auto și angajamente luate în China, încât începe să semnaleze un nivel de maturitate în abordarea acolo”, a declarat Jeremy Carlson, director asociat pentru practica de autonomie la S&P Global Mobility, celor de la Automotive News.

Ascensiunea Chinei vine pe fondul unei perspective globale mai calde. Odată ce optimismul predominant privind o cale rapidă către autonomie deplină a dispărut, se arată în raport, iar posibilitatea de a avea vehicule autonome deținute personal rămâne la mai mult de un deceniu.

Deocamdată, vehiculele autonome vor rămâne în domeniul robotaxiilor care operează în anumite zone geografice, se arată în raport.

S&P Global Mobility estimează că mai puțin de 800.000 de axe robot vor fi vândute și vor funcționa pe drumurile din întreaga lume până la jumătatea deceniului următor. Majoritatea, aproximativ 57%, se vor afla în China continentală, se arată în prognoză.

Lipsa reglementărilor naționale nu împiedică neapărat desfășurarea în SUA, a spus Carlson. Dar China a dezvoltat o strategie națională coerentă care sprijină implementările, una în care firmele sunt adaptate cu îmbunătățirea infrastructurii, în timp ce companiile individuale lucrează îndeaproape cu guvernele orașelor și regionale în anumite zone pentru a accelera operațiunile comerciale.

China, din ce în ce mai implicată

Furnizorul chinez de robotaxii Baidu, de exemplu, și-a extins rapid prezența în Wuhan. Compania a operat cinci robotaxi acolo în august 2022 și le-a crescut la aproximativ 300 astăzi. Wuhan este unul dintre cele patru orașe chineze în care Baidu operează acum.

S&P Global Mobility a spus că provocările tehnice și de infrastructură rămân formidabile în toate regiunile globale. Spre deosebire de unele dintre suișurile și coborâșurile din SUA, cu oficialii orașului din San Francisco care își exprimă frustrarea față de comportamentul problematic al taxiurilor care se conduc singure pe străzile lor, China nu e niciun semnal de neliniște sau retragere.

„Întreb în mod obișnuit echipa noastră din China: „Credem că există vreo resetare a așteptărilor sau o verificare a realității care ar putea avea loc”, a spus Carlson. — Încă nu au spus da.

Acest lucru este valabil mai ales la nivelurile inferioare de automatizare – cele definite ca Nivel 2 sau Nivel 3 de către organizația de standarde de inginerie SAE. Mașinile cu aceste niveluri de automatizare continuă să fie în centrul dezvoltării industriei la nivel mondial, se arată în raportul S&P.

Companiile auto chineze sunt bine poziționate pentru a adăuga funcții automate într-un număr mai mare, în parte pentru că mulți au proiectat modele de vehicule electrice mai noi de la zero. Arhitecturile electronice de ultimă oră facilitează adăugarea unor sisteme automate mai sofisticate. Acest lucru a pregătit lanțul de aprovizionare al țării pentru o nouă generație de conducere automată.

„Nu există nicio companie care să poarte asta”, a spus Carlson. „Am văzut mai multe din lanțul de aprovizionare dezvoltat în China. Nu sunt doar companii de cipuri, sunt furnizori de senzori și companii care au software care rulează pe acele sisteme pe cip. Ei au construit un lanț de aprovizionare puternic, cu o bază largă”.

În China și în orice altă regiune, rămân unele aspecte comune. Tehnologia de asistență a șoferului este costisitoare, iar 63% din vânzările globale de vehicule în 2035 nu vor conține o astfel de tehnologie sau doar funcționalitate de bază de asistență a șoferului, conform S&P.

Sistemele mai sofisticate de asistență a șoferului – cele care permit conducerea fără mâini sau permit vehiculului să își asume responsabilitatea operațiunilor – vor ajunge la aproximativ 31% din vehiculele noi în 2035, potrivit prognozei.